חפש

סוגי מעצרים

סוגי מעצרים

משטרת ישראל כפופה לחוקים, כמובן. עליה להחליט על מעצרו של אדם רק אם קיים ברשותה חשד סביר כי אדם עבר עבירה מסוג עוון או פשע, עבירות שהעונש בגינן מעל 3 חודשי מאסר.

כבר בשלב זה, על המשטרה לבדוק, האם לא ניתן להסתפק ב'עיכוב', שהוא הליך המוגבל לשלוש שעות חלף מעצר ארוך. גם אם הוחלט לעצור אדם ולהביאו לתחנה, על המשטרה החובה לבדוק בכל שלב את האפשרות לשחרור לחלופת מעצר.

 

במידה וקיימת עילת מעצר רשאי קצין החקירות במשטרה להורות על 'מעצר ראשוני' המוגבל ל-24 שעות. ובודק האם יש צורך להמשיך בחקירה כשהחשוד מצוי במעצר, מתוך חשש לשלום ביטחון או שלום הציבור, סכנה לשיבושי הליכי חקירה או הימלטות מהדין, וכן השפעה על עדים. לאחר שכלול הסיכונים הקיימים בשחרור החשוד, קצין המשטרה מחליט האם לשחררו או להשאירו במעצר לתקופה של עד 24 שעות. לצורך המשך מעצרו של החשוד חייבת המשטרה, בתוך 24 שעות מהמעצר הראשוני, לפנות לבית המשפט השלום על מנת לבקש את הארכת המעצר של החשוד לצורך השלמת החקירה.
 

'מעצר ימים / מעצר לצרכי חקירה': במידה והמשטרה החליטה שלא לשחרר את החשוד לאחר 24 שעות מעת מעצרו הראשוני הוא יובא על-ידה בפני שופט לצורך מעצרו לתקופת החקירה. בדיון זה המשטרה פונה לבית המשפט ומפרטת את הפעולות שעליה לבצע בחקירה בעת המעצר ומבקשת תוספת ימים בכדי להשלים את החקירה. הליך מעצר ימים מתרחש בשלב בו טרם הוגש כתב אישום בעניינו של החשוד.

גם כאן קיימים 2 סוגי מעצרים :

מעצר ללא צו מעצר
- בשלב הראשוני כשהאדם בגדר חשוד בביצוע עבירה שוטר רשאי לעצור ללא צו מעצר למשך 24 שעות, ומחליט שלא ניתן להמשיך את הליכי החקירה כאשר החשוד משוחרר. לקצין ממונה קיימת הסמכות להאריך את הבאת החשוד לפני בית משפט ל-48 שעות במקרים מסוימים מאד.

ומעצר בצו
- כאשר נעצר חשוד עם צו מעצר יש חובה להביאו תוך 24 שעות בפני בית משפט, וקצין משטרה אינו יכול להאריך את משך מעצר זה.

תקופת המעצר: כמה זמןשופט רשאי להורות על הארכת תקופת מעצרו של החשוד לתקופה שלא תעלה על 15 ימים. בסיום תקופת מעצר הימים הראשונה רשאי השופט להורות על המשך המעצר לבקשת המשטרה פעמיים נוספות כל עוד אורך כל תקופת המעצר לא יעלה על 30 ימים. ואם הוגשה בקשה ע''י היועץ המשפטי לממשלה, רשאי השופט להאריך את תקופת המעצר לתקופות נוספות ובלבד שסך תקופת המעצר לא תעלה על 75 ימים לפני הגשת כתב אישום.לאחר מכן, רק שופט בית המשפט העליון מוסמך להורות על המשך מעצרו של החשוד לתקופות נוספות של 90 ימים כל אחת.
 

הארכת מעצר ימים מתבצעת בנוכחות החשוד ועורך דינו וניתן לערער על ההחלטה שהתקבלה כולל על התנאים שקבעה למעצר או לשחרור באמצעות הגשת ערר לבית משפט המחוזי.(כמו גובה הערבות,איזוק אלקטרוני,מעצר בית-מלא/חלקי וכו')

'מעצר גישור / מעצר ביניים': עם תום מטרתו של מעצר הימים, בו הסתיימו הליכי החקירה, מחליט התובע על שיחרור החשוד. או לחילופין על הגשת הצהרת תובע בדבר הגשת כתב אישום, במצב זה קיימת אפשרות להארכת מעצרו של החשוד לצורך הכנת כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים לנוכח בקשת תובע על-פי סעיף 17 ד לחוק המעצרים, מה שמכונה כ'מעצר על-פי הצהרת תובע'. מעצר זה מוגבל עד ל-5 ימי מעצר.

'מעצר עד תום ההליכים': הליך זה מתרחש כאשר הוחלט על הגשת כתב אישום כנגד החשוד והמשטרה מבקשת את הארכת מעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו וסטאטוס החשוד עם כתב האישום הופך לנאשם. מעצר מסוג זה נועד לשמור על תקינותו של ההליך הפלילי ומטרתו לשים מאחורי סורג ובריח את הנאשם עד למתן פסק הדין.

לצורך הגשת מעצר מסוג זה יש להציג בפני בית המשפט 'ראיות לכאורה' המהוות בסיס עובדתי לצורך מעצרו של הנאשם להוכחת האשמה ולהרשעתו של הנאשם. כמו כן, רק אם קיימת 'עילה למעצרו' של הנאשם. לדוגמה: אם ישוחרר הנאשם הוא עלול לסכן את הציבור או לסכן אדם ספציפי, או אם קיים חשש שבמקרה שישוחרר הנאשם הוא יפעל להדחת עדים, להעלמת ראיות או לשיבוש חומרי חקירה. עילה נוספת למעצר היא קיום חשד סביר כי הנאשם עלול להתחמק מהדין ולא להתייצב להמשך המשפט או לריצוי עונשו במידה וימצא כי הוא אשם. יואר כי, לאחר הגשת כתב האישום יכולים הסנגור והנאשם לעיין בחומר הראיות.

החוק מטיל על בית המשפט לבחון 'חלופות למעצר' עד תום ההליכים מאחורי סורג ובריח, ובכך למנוע פגיעה בחירותו של הנאשם. חלופת מעצר נמשכת עד לתום ההליך המשפטי נגד הנאשם ושלא כמו במעצר רגיל, אין היא מוגבלת בזמן. חלופת המעצר אנושית יותר מהחזקת הנאשם במעצר ארוך מאחורי סורג ובריח תוך שלילת זכויותיו וזאת עוד לפני הכרעת בית המשפט בתיק. בית המשפט יקבע חלופת מעצר בהתאם לראיות לכאורה שקיימות בתיק ועל פי עילת המעצר. על בית המשפט ההכרעה להבטיח כי חלופת המעצר מבטיחה את מטרת המעצר.

חשוב ביותר לקבל ייעוץ וייצוג משפטי על ידי עורך דין פלילי מנוסה כדי להגן על זכויותיו וחירותו של הנאשם, ואף כדי לפעול בכל הכלים העומדים לרשותו במטרה לשכנע את בית המשפט כי לא קיימת עילה למעצר או לחילופין להציג עמדה משכנעת לטובת חלופה למעצר

משרדו של עו''ד חיים אומסי ממוקד במשפט הפלילי ועוסק בייצוג חשודים ונאשמים,בגירים וקטינים במגוון עבירות פליליות , בכל הערכאות המשפטיות ובכל שלבי ההליך הפלילי.

* האמור נרשם בלשון המכוונת לנשים וגברים כאחד.** האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי ומהווה מידע כללי ולצרכי פרסום בלבד, ואינו יוצר יחסי עו''ד –לקוח בדרך כלשהי בין עו''ד חיים אומסי למשתמש במידע זה.השימוש במידע זה הינו באחריותו הבלעדית של המשתמש בלבד.


המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר 
חיים אומסי- עו"ד פלילי | תעבורה
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס